LANDELIJKE VOORLEESDAG 23 januari 2019

Maandag was het “Blue Monday”, de dag waarop veel mensen depressief schijnen te zijn. Een of andere psycholoog heeft die dag zo genoemd. Hij verklaart die depressiviteit door te wijzen op het feit, dat veel goede voornemens weer niet stand hielden, dat de feestdagen voorbij zijn en de volgende vakantie nog niet in zicht is en dat de dagen zo kort en somber zijn. Het zal wel. De commercie speelt er weer prima op in.

Welke dag het gisteren was (ja, dinsdag) weet ik niet. Misschien “Mayday”. Maar dat was het de afgelopen elke dag, volgens mij. Ik kan me voorstellen, dat mevrouw May elke dag niet zo vrolijk is. Bovendien heeft die naam voor mij een andere achtergrond.

Vandaag is het de jaarlijkse dag van het voorlezen en dat spreekt me meer aan. Steeds duidelijker wordt het me, hoe belangrijk lezen is. Vanmorgen heb ik weer een aantal brieven uitgelegd aan een leerling. Brieven van de belasting, van de verzekering, van de gemeente. Dan betreft het begrijpend lezen, “Verstaat gij, wat gij leest?”

Het gaat me nu om het voorlezen. Ik hoop, dat er in de gezinnen en op de scholen heel veel wordt voorgelezen. Als je de cijfers ziet, wordt dat zo duidelijk: een kind dat thuis voorgelezen wordt, heeft een grote voorsprong op kinderen, die dat leuks niet kennen. Een kwart van de kinderen in groep 1 heeft een taalachterstand. En dat geldt voor autochtone kinderen!.

Door mijn werk voor de Voorleesexpres kom ik veel in gezinnen met een allochtone afkomst, vluchtelingen, kort in Nederland. De meeste ouders, die hun kinderen hebben aangemeld, willen, dat hun kinderen zo goed en snel mogelijk Nederlands leren. Daar kunnen wij, de Voorleesexpres, bij helpen. Maar dat is het niet alleen. Voorlezen betekent ook een sfeer van gezelligheid, vertrouwelijkheid creëren. Wat is het leuk om samen op de bank te genieten van een verhaal, een zoekboek, een (taal)spelletje!

Voorlezen zou in elk gezin standaard moeten zijn. En op elke school. Het vergroot de woordenschat, het spreken en geeft leesplezier. De kinderen worden zo gestimuleerd om zelf te gaan lezen. Bovendien versterkt het de vertrouwensband tussen ouders en kinderen en het geeft een goede sfeer in de klas. Even een periode van rust zonder laptop, tablet of iPad. In de klas werkt dit beter, dan welke op zichzelf staande les in sociale vaardigheden dan ook. Samen genieten van een mooi verhaal, waarover je na afloop een goed gesprek kunt hebben.

Wat mij betreft: elke dag VOORLEESDAG.

Reactie plaatsen

Reacties

Coby Raes- van de Wal
5 jaar geleden

Ha Tjallie,
Ik kan dat helemaal bevestigen! Wij hebben boeken stuk gelezen. Eigenaardige luisteraar was onze Harmen. Elke avond hetzelfde boekje: Oom Olifant. Een winter lang elke avond dat verhaal. En het was nog wel zo'n somber verhaal met een wazig einde in een grauw gekleurd boekje. Later vroeg ik hem of hij nog wist waarom dat zijn voorkeur had. Die reden was heel simpel: 'Ik hoopte dat het een keer goed zou aflopen.'